Gode tips til design af logo til din virksomhed


Gode tips til dig som skal have designet et nyt logo

Før du starter på projektet med at designe et logo med tilhørende visuel identitet, kan det betale sig at gøre sig nogle strukturerede tanker om den proces du skal i gang med, så du har en klar ide om hvad dine ønsker er. Det er nemlig dit vigtige input som skal skubbe processen i gang, og lede den grafiske designer i den helt rigtige retning i designfasen.

Visuel branding, logo design, visuel identitet, markedsføring, salgsmaterialer

Definer dit brand – din virksomheds “personlighed”

Før du går i gang med at designe logoet, er det vigtigt at du får defineret dit brand. Et brand er virksomhedens særlige profil, man kan sige at det er virksomhedens “personlighed”. Det er den måde hvorpå du ønsker, at andre skal opleve din virksomhed, og den følelse som udledes af denne oplevelse.

Ved at sætte helt konkrete ord og visioner på denne “personlighed”, kan du hjælpe designeren godt på vej til at skabe et logo som rammer plet, og fanger din målgruppes opmærksomhed.

Forstå din målgruppe – kend deres behov og ønsker

For effektivt at kunne markedsføre din virksomhed, er det vigtigt at du kender din målgruppes behov og ønsker. Det samme gælder når du skal til at designe et nyt logo. Det er vigtigt at målgruppen føler at det færdige logo og tilhørende visuelle univers taler til dem, ellers skiller virksomheden sig ikke ud fra mængden og fanger deres opmærksomhed.

Fordi formålet med at skabe et stærkt logo og sammenhængende visuelt univers, er at fange målgruppens opmærksomhed, handler det ikke om personlig smag når der skal designes et logo med tilhørende visuel identitet. Men i høj grad om at forstå din målgruppe og hvad der vil tiltrække dem.

Forstå din branche – hvordan ser konkurrenternes logo ud?

Brug lidt tid på research af din branche før du går i gang med design af logoet. Hvordan ser dine konkurrenters logoer ud, er der specifikke elementer eller farver som ofte bruges i netop din branche og som associeres med denne?

Vurder her hvordan du kan skille dig ud fra konkurrenterne, og virke mere professionel for at være “top-of-mind” hos din målgruppe.

Find visuel inspiration i andre virksomheders logoer

Næste skridt i processen er, at blive mere klar over hvad du ønsker rent visuelt. Denne del af processen er svær for rigtig mange, som ikke helt kan beskrive hvad deres ønsker er. Derfor er mit råd altid: Se på en masse forskellige logoer, og find eksempler på nogle du godt kan lide. Ved at lave research på denne måde, bliver du skarpere på hvilke ønsker du har til dit eget logo.

I denne fase af processen, er det også vigtigt at du gør dig nogle tanker om hvilken slags logo du ønsker. Skal det være det være et “bomærke” (grafisk symbol), en ren “logotype” (kun med bogstaver) eller en kombination af de to?

Som en del af processen ved design af logo og visuelle identiteter, tager jeg i opstartsfasen et møde med min kunde, vi går skridtet videre, og sætter noget helt konkret visuelt på den brief og de stikord jeg allerede har modtaget. Vi tager en “brainstorm” sammen, hvor vi ser på eksisterende logoer og forskellige typer af visuelle identiteter. Denne øvelse giver både kunden og mig, en super god fornemmelse af hvilken vej vi skal med deres logo.

Så starter designprocessen

Når du som virksomhedsejer/leder har givet et grundigt brief og har defineret dine ønsker rent visuelt, går den grafiske designer i gang med den kreative proces.

Og HUSK! : ) … når det endelige design af logo lander på dit bord, er det resultatet af mange timers research og design med din målgruppe for øje. Og du skal nu huske, at det ikke kun handler om din personlige smag når der skal vælges logo, men om hvad der tiltrækker din virksomheds målgruppe.

Målet med at designe et logo OG en visuel identitet til din virksomhed er jo, at du skal fremstå professionelt overfor målgruppen og andre interessenter. Det er deres opmærksomhed du skal fange, for at skabe vækst i din virksomhed.

Når logoet er valgt

Når du har valgt dit nye logo, skal du i gang med næste fase i udviklingen af dit visuelle brand. Det handler nemlig ikke kun om at bruge dit nye logo på alle flader, men om at implementere farver, fonte, billeder og grafik på en ensartet måde på alle dele.

For et logo lever ikke livet alene. Det skal understøttes af et sammenhængende visuelt univers, som skabes ved at implementere den visuelle identitet konsekvent på alle medier. Med det menes, at design på visitkort, brochurer, præsentationer, messestande, sociale medier, hjemmeside etc., skal være sammenhængende og helt i overensstemmelse med den visuelle identitet.

Hvis du skaber et gennemført visuel univers til din markedsføring, er der væsentlig større chance for at du bliver genkendt og husket af din målgruppe, og dermed kan skabe vækst i din virksomhed.

God arbejdslyst : )

 

I nedenstående case kan du se en del af processen, for design af visuel identitet til den svenske biofarmaceutiske virksomhed Amniotics:

Design af logo til Amniotics

Amniotics AB er et svensk biofarmaceutisk firma dedikeret til at levere unikke stamcellebehandlinger til patienter. Deres produkter er baseret på stamceller fra fostervand, som doneres fra fødsler som sker ved kejsersnit.

Da deres logo skulle re-designes, havde jeg som opstart en lang samtale med deres Administrerende direktør, som havde en helt klar målsætning for designet af det nye logo. Med fokus på deres målgruppe, skulle det nye logo og den visuelle identitet udstråle professionalisme, skabe tillid, udstråle tryghed og omsorg.

Ønsket var at det nye logo skulle indeholde bomærke og logotype. Det eksisterende logo bestod af navnet “Longboat Amniotics” og et bomærke som var to vikingelangbåde på bølger. Med det nye logo ændredes firmanavnet til “Amniotics,” og ønsket var, at der skulle der skabes et nyt bomærke, som trak tråde tilbage til de nordiske rødder.

Til bomærket fik jeg, blandt mange andre, stikord som “Stamcelle” og “Yggdrasil” træet der spiller en vigtig rolle i nordisk mytologi. Og med fokus på disse skabte jeg et bomærke som var enkelt og moderne i sit udtryk. Ville gerne skabe indtrykket af en gammelt kroget og snoet træ, uden at skulle gå på kompromis med det enkle. Og efter at have skabt mange versioner af træet, faldt valget på dette.

Som designer ser man ofte mange hundrede fonte igennem, for at finde en font med det helt rigtige udtryk til logoet, og man afprøver mange af dem. Når valget er taget, re-designer man ofte et eller flere at bogstaverne for at skabe et helt harmonisk udtryk.

Det færdige logo skal kunne skaleres uden at miste kvalitet, samt bruges på alle medier, det stiller krav til detaljegraden. Et godt logo skal fremstå helt tydeligt i alle størrelser. Man udvikler altid logoer i flere forskellige varianter, således at de kan bruges på forskellige baggrundsfarver samt i s/h.

Valg af farver til logo og den visuelle identitet
Amniotics har en meget bred målgruppe med flere forskellige personas – kvindelige donorer (gravide kvinder), læger (sundhedssystemet), kunder (Big Pharma) og investorer (primært mænd). Derfor var det vigtigt at skabe et alsidigt visuelt univers med en bred farvepalette. Således at farver, billeder og grafik kan skabe forskellige stemninger, og gøre det muligt for Amniotics, at målrette deres markedsføring til de enkelte personas.

Af samme grund, er det også tilladt at bruge logoet i flere forskellige farveversioner. Brugen af farver har nemlig stor betydning for vores opfattelse af en virksomhed eller et produkt, fordi farver påvirker vores følelser, og dermed også vores købsbeslutninger.

Derfor handler valg af farver ikke kun om personlig smag, men om hvilket signal (følelse) man ønsker at sende til sin målgruppe.

Du kan se mere af Amniotics visuelle identitet her

Design af logo og visuel identitet til Amniotics
Design af logo og visuel identitet til Amniotics
Design af logo og visuel identitet til Amniotics
Design af logo og visuel identitet til Amniotics
Design af logo og visuel identitet til Amniotics